06 - 1855 0356

Hulp bij stress en spanningsklachten

Stress... wie kent het niet en zegt nooit: "ik heb het druk!" Drukte die het huidige leven met zich meebrengt. De tijd van tweeverdieners, internet, social media, presteren al vanaf jonge leeftijd verwacht wordt. De sky is the limit, maar niks gaat vanzelf. De hoge verwachtingen die jij of je omgeving hebben maken vaak dat het druk hebben veranderd in te druk hebben. Stress blijft continu aanwezig en je krijgt te maken met de nadelige effecten ervan.

Als je weet dat het niet de stress zelf is waar je last van hebt maar hoe je omgaat met die stress, begrijp je dat je er zelf invloed op hebt en daarmee zelf ook de regie kunt nemen en kunt leren wat daarvoor nodig is. Vergroot je psychologische flexibiliteit en leer beter omgaan met stress en alles waar je mee te maken hebt in het leven.

Stress en ons lichaam

Iedereen kent het woordje stress, toch is een wetenschappelijke beschrijving van stress minder makkelijk te geven. Biologisch gezien is stress een reactie op een bedreigende situatie. Volgens psychologen is iets stressvol voor je afhankelijk van de mate waarin je een situatie als bedreigend/schadelijk inschat en over welke middelen je bezit om daarmee om te gaan.

Bij stress treden er twee systemen in werking. Allereerst het sympathisch zenuwstelsel met een directe reactie van vechten of vluchten. Je spieren spannen zich aan, je bloeddruk en hartslag gaan omhoog, je pupillen verwijden zich. Alle niet direct nodige organen krijgen minder bloed, je spijsvertering gaat op een laag pitje.

Het tweede systeem duurt enkele minuten voordat het op gang komt. De hypofyse in je hersenen geeft een signaal af om cortisol te produceren. Dit laat de bloedsuikerspiegel stijgen en de stofwisseling een tandje bijzetten zodat er extra energie vrijkomt om met de stressvolle situatie om te gaan.

Deze beide systemen zijn bijzonder nuttig voor je omdat ze je in staat stellen om in noodsituaties adequaat te handelen.

Wat maakt stress dan toch ongewenst?

Je activeert je stresssysteem niet alleen als je een beer tegenkomt of in bijv. een verkeersituatie waarin direct actie gewenst is. Nee ons bewustzijn reageert ook op bedreigingen van psychische aard. Volgens de beroemde stressonderzoeker Robert Sapolsky ontstaan "stressgerelateerde ziektes voornamelijk omdat je zo vaak een fysiologische systeem activeert dat geëvolueerd is om te reageren op acute fysieke noodsituaties. Je schakelt het maanden achter elkaar in wanneer je piekert over relaties, werk, geld."

De stressreactie versterkt het immuunsysteem maar hoe vaker dit gebeurt hoe minder het immuunsysteem gaat werken. Ook kan een chronisch verhoogde hartslag en bloeddruk schadelijk zijn. Verder beschadigt chronische stress de hippocampus, welke normaliter de cortisolaanmaak uit zet als deze een verhoogd niveau waarneemt. Een vicieuze cirkel ontstaat met als gevolg een slechter geheugen. Ook de amygdala, welke alert is op gevaar, wordt beïnvloedt en stress maakt dat je amygdala sterker reageert op gevaar.

Wat kun je zelf doen om de nadelige gevolgen van stress te voorkomen?

Het effect van stress op het lichaam en brein hangt sterk af van hoe je met die stress omgaat. Je kunt direct het probleem aanpakken of je kunt je problemen vermijden. Als je actief met je problemen omgaat vertoon je weinig stressreactie. Vermijden, ontkennen of onderdrukken van emoties leidt juist tot een langdurige en grote stressreactie.

Wanneer je meer spanning hebt dan ontspanning;
Wanneer je meer moet dan je kunt.

Wil jij ook leren hoe je om kunt gaan met stress zonder nadelige gevolgen maak dan een afspraak en wordt manager van je stress.
psycholoog altena
Natalie Heijnen
  • Geregistreerd therapeut
  • Vergoedingen mogelijk
  • Geen wachtlijst
Vraag of interesse?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik hoor graag van je!

contact
Ik ben lid van:
logo RBCZ logo NFG